rood
Rood vind je vaak terug in de wereld van fastfood, zoals McDonald’s of Quick, door de begeerte die deze kleur opwekt en de sterke impuls qua snelheid en energie. Rood is ook de kleur die door de kracht uitstekend geschikt is om zaken te accentueren. Daarom zijn bordje met acties of solden bijna altijd in het rood gemaakt.
Ook wordt rood gebruikt om bedrijven met een serieuze of designondertoon toch iets meer dynamiek en kracht te geven: als het ware dat stukje passie om het geheel kleur te geven. Veel designmerken gebruiken dan ook een accentkleur rood.
roze
In roze zien we voornamelijk de vrouwelijke onschuld bovendrijven. Roos verwijst naar zachtheid, gezondheid en neemt ons mee in een wereld van droomprinsen en prinsessen. Het is dan ook een kleur die voornamelijk in fantasieën en sprookjes tot uiting komt. De speciale aandacht voor jonge meisjes van 5 tot 10 jaar is zo specifiek dat ze vele jongens regelrecht afstoot.
Vandaar: in marketing merk je vooral het overaanbod van kinderspeelgoed in roos op, uiteraard uitsluitend bij speelgoed voor meisjes. Met prinsessen en romantiek in het achterhoofd zien jonge meisjes hun barbiepoppen en K3-idolen liefst in die kleur verschijnen, ook al zijn mama en papa die kleurfase reeds lang voorbij. We zien roos ook in typisch vrouwelijke producten, die voornamelijk te maken hebben met persoonlijke en intieme hygiëne.
oranje
Oranje is een sterke kleur die vrolijkheid naar voren brengt. Het feestelijke aspect is te danken aan de dichte familie met rood, waardoor oranje beweging, warmte en levenskracht uitstraalt. Het is een zeer positieve kleur die niet zo beangstigend is als rood, en dus zeer geschikt om informatie te ondersteunen en grafieken op te fleuren.
geel
Er is geen kleur die beter het positivisme of optimisme weergeeft dan geel. Geel dankt wellicht het optimisme en de vriendelijkheid aan het licht van de zon, de prachtige bloemen in bloei of de paasbloemen die de lente inzetten. Niets geeft ons meer levenslust en dus is die gele kleur wellicht van nature uit een bron van vriendelijkheid en creativiteit. Geel activeert de hersenen en zet aan tot werklust.
De grote hoeveelheid licht in geel zorgt voor een enorm opvallende kracht, waardoor geel ideaal is om ons te waarschuwen, zoals met flitslichten bij werkzaamheden.
groen
Groen is de kleur der zuivere harmonie, brengt ons tot rust en waakt over onze gezondheid. Het is als het ware het evenwicht tussen ons lichaam en onze geest, wat ons herstel, vrede en zuurstof brengt.
Tal van sectoren die met vrije tijd, sport, milieu, gezondheidszorg en ondersteuning bezig zijn, gebruiken deze kleur. Het kalmerende effect van de blekere groene tonen is dan ook voor rust- en wachtruimtes alvast zeer bruikbaar. De diepere tonen groen geven dan weer een duidelijk signaal van status en rijkdom.
Uiteraard vind je groen terug in allerlei producten die verwijzen naar hun milieuvriendelijk karakter. Het aandeel aan groene producten is dan ook spectaculair toegenomen in de laatste jaren. Ook voor gezonde voeding grijpt men vaak naar de kleur groen om de aanwezigheid van verse groenten te benadrukken.
Groen wordt ook vaak gebruikt in de medische en farmaceutische sector. Lichte kleuren wijzen op nieuw leven of onbevlektheid.
blauw
Blauw is een koele, rustige en neutrale kleur. Deze kleur geniet de nodige autoriteit, voornamelijk in de donkere tinten. Helder blauw is de meest analytische kleur, die verwijst naar trouw, verantwoordelijkheid en veiligheid. Het blauw van de zee en de lucht opent onze kijk met een zeer breed vizier op alle mogelijkheden en staat om die reden voor een universele vrijheid en openheid. In de marketing is blauw dan ook de meest voorkomende kleur.
bruin
Verwijzend naar moeder aarde heeft bruin beslist iets gegrond. Het is een kleur met een uitstekende betrouwbaarheid en echtheid in zich. De warme verwijzing naar de natuur zorgt voor de nodige rust. Er heerst wel een gebrek aan afwerking of humoren dus komt het geheel vaak zwaar over. Al is het zeker standvastig en stabiel.
In de marketing heb je enerzijds de producten die een directe relevantie oproepen met de kleur bruin, zoals chocolade, natuur en hout, en die deze kleur in de verschillende tinten doen opleven als een echte voltreffer. Bij de andere sectoren zal je bruin op zich weinig tegenkomen, tenzij in combinatie met een frisse krachtige kleur, zoals geel. Bruin staat vaak ook voor de minder belangrijke delen in een document. Als je bijvoorbeeld een kadertje met achtergrondinformatie of 'kleine lettertjes' wilt meegeven, dan kan bruin een goede keuze zijn.
zwart
Zwart mag dan al klassiek zijn, toch heeft het een constante ernst over zich. Zwart is de meest voorkomende drukkleur, maar meestal enkel gebruikt voor letters. Het is een efficiënte kleur, die veiligheid, zekerheid, maar ook koudheid en onderdrukking, uitstraalt.
Dezelfde dubbele betekenis vind je terug in de marketing. Een effen zwarte achtergrond zorgt voor een klasse- en stijlvolle verschijning. Het drukt een schittering uit die enkel thuishoort in de opperste klasse en de kunstwereld. Het inverse beeld dat je verkrijgt door witte letters op een zwart vlak te gebruiken, zorgt voor een opvallende aandachtstrekker, al is het hier duidelijk dat overdaad schaadt. Teveel witte tekst op een zwarte achtergrond is zeer vermoeiend voor onze ogen om te lezen. Een zwarte achtergrond zorgt ook voor een goed contrast om lichte en krachtige kleuren sterk te doen uitkomen.
Zwart kan ook de nodige dramatiek in documenten versterken en is uitstekend combineerbaar indien je verschillende stijlen in één document moet brengen.